پیام تبریک وزارت خارجه ایران به مناسبت سالروز استقلال اوکراین واکنش مکرون به وقوع انفجار مقابل یک کنیسه در جنوب فرانسه چه بود؟(3 شهریور 1403) تروریست‌های داعش مسئولیت حمله با سلاح سرد در آلمان را به عهده گرفتند (۳ شهریور ۱۴۰۳) توصیه کاندولیزا رایس به مقامات آمریکا: دارایی‌های تهران را نباید آزاد کرد پیش‌بینی رسانه‌های صهیونیست از حمله قریب‌الوقوع حزب الله (۳ شهریور ۱۴۰۳) جنایات رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران آب در غزه وحشت حمله حزب الله در جان صهیونیست‌ها پزشکیان: باید با خدمت بی‌منت برای رفع نیاز‌ها و مشکلات مردم تلاش کرد حملات موشکی حزب‌الله به جولان اشغالی ادامه دارد (۳ شهریور ۱۴۰۳) وزیر کشور و فرمانده کل ارتش بر لزوم تقویت امنیت مرز‌ها تاکید کردند تاکید عراقچی بر حق مشروع ایران برای پاسخ به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران عارف: بر سر عهد خود با مردم می‌مانیم هلاکت چند نظامی صهیونیست با انفجار تونل در مرکز غزه (۳ شهریور ۱۴۰۳) بیمارستان ۷۰ تختخوابی هاشمی رفسنجانی با حضور پزشکیان افتتاح شد وقوع یک حادثه امنیتی در کرانه باختری | ناپدید شدن دو صهیونیست در قلقیلیه وزیر خارجه طالبان به عراقچی تبریک گفت دیدار فرمانده کل ارتش با وزیر ورزش و جوانان رئیس قوه قضاییه در دیدار با پزشکیان: رای بالا به کابینه پشتوانه بسیار خوبی برای دولت شد فرمانده کل ارتش با امیر نصیرزاده دیدار کرد زلنسکی پیوستن اوکراین به دیوان کیفری بین‌المللی را تأئید کرد سردار سلامی: امکانات مرز‌ها بهبود چشمگیری یافته است
سرخط خبرها

دریای اژه مجددا یونان و ترکیه را به جان هم انداخت

  • کد خبر: ۲۳۶۵۹۲
  • ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
دریای اژه مجددا یونان و ترکیه را به جان هم انداخت
هشدار تازه ترکیه به یونان در خصوص پرهیز از حضور در مناطق مورد ادعای این کشور در دریای اژه، تنش مجدد بین این دو کشور همسایه را موجب شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، روزنامه «دیلی صباح» روز یکشنبه نوشت، ترکیه هفته گذشته دو تلکس ناوبری را بر در منطقه عملیاتی خود در فلات قاره ترکیه تعیین کرد. این منطقه، بین جزایر رودس و کرت، در منطقه مورد مناقشه بین ترکیه با یونان قرار دارد. ناوتکست سیستم ارتباطی دریایی است که به کشتی‌ها اجازه می‌دهد کشتی‌های دیگر را از حضورشان در منطقه و همچنین اطلاعات دیگر مطلع کنند.

بر اساس این گزارش، این اقدام در بحبوحه گرم شدن روابط بین دو کشور صورت می‌گیرد.

روزنامه «ملیت» نیز گزارش داد یونان و قبرس در بیش از ۱۰ بار تلاش کردند منطقه فلات قاره ترکیه را نقض کنند، اما تلاش‌های نظامی و دیپلماتیک ترکیه مانع از اقدام این دو کشور شد.

ترکیه در واکنش، ناوتکست دیگری را منتشر و تاکید کرد منطقه مذکور در فلات قاره ترکیه قرار دارد. 
ترکیه که طولانی‌ترین خط ساحلی قاره‌ای را در شرق مدیترانه دارد، ادعا‌های مربوط به مرز‌های دریایی یونان و قبرس را رد کرده است. 

اختلاف بر سر آب‌های تقسیم‌کننده در بهار امسال آغاز شد، زمانی که یونان اعلام کرد که علی‌رغم مخالفت‌های ترکیه، دو پارک دریایی در دریای اژه و دریای «ایونی» تا پایان سال ۲۰۲۴ می‌سازد.

ترکیه و یونان اخیرا گام‌های اعتما ساز برداشتند. با سفر مهم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به آتن در ماه دسامع به شدت جدی شد. اردوغان بعداً در ترکیه میزبان «کریاکوس میتسوتاکیس»، نخست وزیر یونان شد و انتظار می‌رود دو در نشست آتی ناتو در ایالات متحده بار دیگر با یکدیگر دیدار کنند.

در اوایل ژانویه، هر دو کشور قرارداد‌هایی را با واشنگتن برای خرید جنگنده منعقد کردند که نگرانی از درگیری‌های جدید در منطقه را افزایش داد. ترکیه بار‌ها به یونان نسبت به ورود به مسابقه تسلیحاتی هشدار داده است.

آنکارا مدعی است خرید جنگنده‌های اف-۳۵ توسط یونان و افزایش بودجه دفاعی به منظور مقابله با ترکیه در شرق مدیترانه است. یونان می‌گوید که باید از جزایر خود برابر حمله احتمالی ترکیه دفاع کند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->